Flexband, miniband eller hip band. Vad ska jag välja?

Träningsband som träningsband. Spelar det egentligen någon roll vad man köper och hur de används? Ja faktiskt, skillnaden är stor och vi får ibland frågan vad som skiljer dem åt och hur de bör användas.

Vi tänkte därför reda ut begreppen och förtydliga skillnaderna mellan de olika träningsbanden. Här kommer några tips på vad du kan tänka på när du köper träningsband av gummi eller tyg. Och du, längst ner i artikeln hittar du en video med ännu fler tips av Sandra Friberg. ;)

  

Miniband
Miniband

Små smidiga gummiband som sitter ihop i en ring och kallas därför ibland för loopband. Kommer ofta i set med olika hårdheter där gummits tjocklek avgör hur hårt motståndet är. Träning med miniband ger en skonsam och samtidigt väldigt effektiv aktivering av musklerna.

Miniband kan användas till träning av hela kroppen där du snabbt och enkelt anpassar motståndet till de olika muskelgrupperna. Många föredrar att använda miniband till övningar för ben, rumpa, och core (mage, rygg, bål och höft). Fördelen är deras elasticitet och det går att ta ut långa övningar. Just därför passar minibanden även bra för överkroppen vid träning av rygg, axlar, armar och bröst men även övningar för underkroppen där benen behöver sträckas ut långt.  

Nu finns även en helt ny typ av miniband för dig är van att träna och vill ha lite mer motstånd, Mini Powerband. Mini Powerbands är också särskilt anpassade för att inte rulla eller korva sig, något som vanliga miniband kan göra vid vissa benövningar.

Motstånd Miniband 
Light: 7,5kg
Medium: 9 kg
Heavy: 16 kg
Extra Heavy: 20 kg

Motstånd Mini Powerbands
Medium: 8,5 kg
Heavy: 15,5 kg
Extra Heavy: 25 kg

(Ungefärligt motstånd vid 1 meter stretch) 

hemmafys träning med flexband hemma

Flexband

Ett långt och brett träningsband av lite tunnare gummi. Hemmafys flexband är extra långa, 1,8 meter, mot mer normala 1,5 meter för att kunna varieras i många olika typer av övningar. Ett flexband kommer i en hårdhet där du enkelt varierar motståndet genom att hålla i bandet på olika ställen. Ett kort avstånd ger ett hårt motstånd och ett långt avstånd ett lättare motstånd. Precis som med miniband kan du använda flexbandet till många olika övningar för hela kroppen. Många föredrar att använda flexband till överkroppen och musklerna kring rygg, nacke, bröst och armar. Därför är flexbandet ett väldigt bra komplement till miniband.

 

 

Hip band

Påminner om och förväxlas ofta med miniband men är mycket tjockare, bredare och dessutom gjort av tyg som är elastiskt. Ibland kallas de även för hip loop eller hip circle band, just eftersom de också sitter ihop som en ring. Eftersom de är kraftigare ger de ett tyngre motstånd än miniband och passar dig som är van att träna och behöver ha lite mer utmaning. Banden är inte lika elastiska som vanliga miniband och passar därför bäst för tunga övningar för ben och rumpa.

En annan fördel med våra hip band är att de har mjukt tyg på insidan och blir därför väldigt bekväma att använda. Inget som nyper i skinnet eller drar i håren på benen.

Många kan uppleva att vanliga miniband av latex kan korva sig vid övningar när de sitter på låren. Där kommer hip banden verkligen till sin rätt. De sitter stadigt, korvar sig inte utan ger snarare ökad stabilitet till övningen. 

Hos Hemmafys hittar du hipband i två olika motstånd, medium (röda) och heavy (svarta). De kan även köpas i set med båda och förvaringspåse.

 

Ska jag välja miniband eller hip band?

Miniband av gummi är en grundutrustning som passar de allra flesta. Oavsett om du är nybörjare eller mer van att träna, vill kunna köra övningar för hela kroppen och ha flera olika motstånd att variera mellan. Med ett set miniband i träningsväskan är du alltid redo för ett pass för hela kroppen. 

Hip banden av tyg är för dig som kanske är mer van att träna, behöver mer motstånd och vill kunna fokusera på träning för ben och rumpa. Helt enkelt ett perfekt komplement till både miniband och flexband. 

Har du lite mer budget så kan vi rekommendera att välja båda. Minibands för fokus på överkropp och benövningar där du behöver kunna stretcha ut långt. Och Hipbands av tyg specifikt för ben och rumpa.

 

Sandra tipsar!

Vår fantastiska ambassadör Sandra Friberg reder ut begreppen ännu mer och berättar vad som är viktigt att tänka på vid val av träningsband, hur hon själv tränar och använder olika typer av gummiband.

Kolla genast in den här videon om du vill få riktigt bra tips och en tydlig genomgång av de olika banden.
 

Har du frågor eller funderingar kring träningsband, tveka inte att höra av dig till oss.
Lycka till med träningen! :)

 

Lästips!

Därför ska du träna med gummiband.
Övningar och träningspass

> Köp egna träningsband - Shop